10 dingen die moeten worden geregeld voor F1 in Zandvoort

De formule 1 komt naar Zandvoort. Daar zijn veel Formule 1 liefhebbers blij mee. Maar er moet nog wel wat geregeld worden voordat het zover is. Dit zijn 10 dingen die moeten worden geregeld voordat de F1 in Zandvoort kan starten.

10 dingen die moeten worden geregeld voor formule 1 in Zandvoort
10 dingen die moeten worden geregeld voor formule 1 in Zandvoort

1. Aanpassen van het Circuit

Het Circuit van Zandvoort is nu niet geschikt voor Formule 1 auto’s. Met een Porsche kom je al los van de grond. Dus een Formule 1 auto zou bij wijze van spreken gelanceerd worden. Ook de bochten en de grindbakken zijn te krap. Dat is allemaal niet zo’n groot probleem. Een kwestie van aanpassingen doorvoeren. Als je een nieuwe klasse binnenhaalt, zul je nu eenmaal aanpassingen moeten doen. Dat komt vast helemaal goed.

Welke aanpassingen zijn noodzakelijk aan het circuit Zandvoort voor de Formule 1? Bron: NH nieuws

2. Aanpassen van de Pitboxen

De pitboxen en de pitstraat zijn te klein. Het idee is om het pitboxencomplex met 8 meter uit te breiden naar achteren. Dan ontstaat er een hoop extra ruimte. De pitstraat moet zo worden ingericht dat een pitstop in 14 seconden kan plaatsvinden. Op de meeste circuits duurt een pitstop meer dan 20 seconden. Hier is dus een enorme tijdwinst te behalen wat de wedstrijden een stuk spannender maakt.

Luchtfoto circuit Zandvoort in 1997
Luchtfoto circuit Zandvoort in 1997

 

3. Bereikbaarheid aanpassen

De bereikbaarheid is misschien wel de grootste uitdaging. Zandvoort is nou eenmaal slecht bereikbaar. Op een mooie zomerdag als mensen naar het strand willen, kun je er eigenlijk al niet fatsoenlijk komen. Laat staan als er 200.000 mensen naar een circuit willen. Er zijn twee provinciale wegen die naar Zandvoort gaan. Iedereen zal dus over deze wegen moeten. En eenmaal daar aangekomen moeten al die auto’s ergens parkeren. Dat is een groot probleem waar ook omliggende gemeenten zich zorgen over maken. Je moet nou eenmaal door Haarlem en Bloemendaal om er te komen.
Dus een goede treinverbinding is nodig. Zandvoort is een van de weinige Circuits met een station in de buurt. Daar ligt dus de oplossing. Maar ook het probleem. Het spoor, de bovenleiding en het station kunnen deze capaciteit niet aan. Daar zal dus in moeten worden geïnvesteerd. Het circuit zegt dat dit een uitgelezen kans is voor de regio, want die hebben dat het hele jaar meer capaciteit in het openbaar vervoer waar ze van kunnen profiteren als er geen wedstrijden zijn. Het omgekeerde zou helaas wel eens het geval kunnen zijn, een groot station dat het grootste gedeelte van het jaar onvoldoende gebruikt wordt, maar wel moet worden onderhouden.

De NS geeft zelf aan dat ze maximaal 15.000 bezoekers per uur kunnen vervoeren naar Zandvoort als alles in orde is. Dus dat schiet wel op, maar is waarschijnlijk niet genoeg.

Max Verstappen Circuit van Zandvoort
Max Verstappen Circuit van Zandvoort

 

5. aanpassen tribunes

Er moeten meer en grotere tribunes komen. De tribune die er nu staat is van het fomaat van een eerste divisie voetbalclub. Er kunnen 2700 mensen zitten. Op de zondag moeten er 100.000 mensen worden ondergebracht en niet iedereen wil in het gras zitten. Voor een gedeelte zullen er grotere vaste tribunes komen en voor een gedeelte zullen er jaarlijks tijdelijke tribunes worden gebouwd. Dat kan natuurlijk heel goed.

Tribune circuit Zandvoort
Tribune circuit Zandvoort

 

8. Plaats voor al het materieel

Iedere deelnemer aan de race komt met zo’n twintig vrachtauto’s. Deze zijn gevuld met formule 1 wagens, onderdelen, werkplaats materieel en kantoor en verblijfruimtes. Dat is een enorme karavaan aan vrachtauto’s die veilig op het terrein moeten worden geparkeerd. Iedere coureur neemt dus een klein dorp aan mensen en spullen mee. Hiervoor wordt ruimte gecreëerd.

Circuit van Zandvoort binnenterreinjpg
Circuit van Zandvoort binnenterrein

 

4. Verblijf van de bezoekers

Mensen die meerdere dagen willen meemaken op het circuit van Zandvoort moeten ergens kunnen verblijven. Het aantal hotels in de wijde omgeving is niet toereikend. De prijzen zijn nu al verviervoudigd en iedere kamer die wordt aangeboden in de periode dat de Formule 1 verwacht wordt, is al verhuurd. Die mensen moeten allemaal dagelijks op en neer van hun hotel naar het Circuit. Ook een grote uitdaging. Als je een B&B in de buurt van het Circuit hebt, dat kun je in 1 week helemaal binnenlopen.
bron:-www.volkskrant.nl/nieuws-…

Zandvoort aan Zee
Zandvoort aan Zee

 

6. Sponsors die willen investeren

Wie gaat dat allemaal betalen? Dat is wel een terecht vraag. De meeste Formule 1 races zijn niet kostendekkend. Er moet dus ergens geld vandaan komen. Prins Bernard van Oranje (die mede eigenaar is van het Circuit) speelt hier een belangrijke rol in. Er zijn enkele grote sponsors aangetrokken die geld willen investeren en de gemeente Zandvoort stort nog €4.000.000 op de rekening. Het ziet er naar uit dat het financieel wel goed komt. Er is ook subsidie aangevraagd bij de rijksoverheid, maar die is niet toegekend. Voor het circuit is €40.000.000 nodig. Maar wie alle investeringen in de omgeving gaat doen is nog niet bekend. Waarschijnlijk de belastingbetaler.

Aanleg van het Circuit van Zandvoort in 1948 Formule 1 Zandvoort
Aanleg van het Circuit van Zandvoort in 1948

 

7. Milieumaatregelen

Je kun een dergelijk groot evenement niet meer organiseren zonder ook rekening te houden met de gevolgen voor het milieu. Het is nou eenmaal 2020 en geen 1970. De uitstoot van de formule 1 auto’s zou nog wel eens de minst grote factor kunnen zijn. Natuurlijk verstoken die nogal wat brandstof, maar er rijden er maar enkele van rond. Het geluid dat ze produceren is wel een probleem. De grootste gevolgen zijn volgens mij toch te verwachten van de 200.000 bezoekers die daar tussen twee natuurgebieden in willen worden vermaakt. Een goede regulatie van verkeer, afval en toerisme zal heel belangrijk zijn. Je kunt er bijvoorbeeld aan denken dat veel bezoekers een dagje eerder komen om verkeersdrukte te vermijden. Heel slim. Maar zij gaan dat dagje eerder misschien wel massaal even genieten van de prachtige natuur in de waterleidingduinen. Dat kan een flinke aanslag op de natuur zijn.

Waterleiding duinen Zandvoort
Waterleiding duinen Zandvoort

 

9. Veiligheid

Wat vinden politie, brandweer en ambulance hiervan? Ook zij geven aan dat het een enorme uitdaging is dit goed geregeld te krijgen. Kunnen zijn nog op tijd bij incidenten zijn als alles vast staat? Ook het aantal incidenten dat te verwachten is moet worden ingeschat. Een goed incidentmanagement zal moeten worden opgezet. Voor alsnog geven de hulpdiensten aan alles op alles te zetten dit in goede banen te leiden.

Circuit van Zanvoort
Circuit van Zanvoort

 

10. Rij vast een rondje mee met Max Verstappen

In deze animatie kun je ervaren wat het is als Max Verstappen een ronde doet op Zandvoort.

 

Dit zijn de 10 duurste auto’s voor op de weg ter wereld